تکیه یزدی های قم (قسمت اول)

 

تکیه یزدی ها در پشت بازار قم در قصر نام فیروز واقع شده است علت نامگذاری این مکان به عنوان تکیه یزدی ها از آن جهت است که سال قبل مشهد که مقنی گری اشتغال داشت از یزد به قم و در این محل ساکن می‌شود وی همه صالح ایام محرم بخشی از خیابان عمومی سالی درست می نمود علاقه‌مندان حضرت اباعبدالله در آنجا تا آن که به مرور زمان آنجا را تبدیل به تکیه نمود و روضه خوانی می‌کردند آن مرحوم که در بازار قم داشته و بر این مکان مقدس نموده است پس از نامبرده سرپرستی تکیه به عهده میرزا عبدالحسین علیشاهی گذاشته می شود میرزا عبدالحسین مهدی دانا با سیمای روحانی و چشمانی نافذ که با اولین برخورد قلب ها را تسخیر می کرد با بازوان قوی ستبر که آوازه پهلوانی در همه جا پیچیده و جوانمردان و عیاران بیشماری مرید و گوش به فرمانش بودند علاقه خاصی که به دستگاه حضرت سیدالشهدا داشت در توسعه مراسم عزاداری می پوشید و طرز تهیه اول ماه محرم به همت یاران با صفایش از جمله آقایان حاج ملا هاشم چرب حاج آقا پهلوان سید محمود رضوی نجار پهلوان ها جعفر رضوی حاج غضنفر علیشاهی پهلوان حسن مینوی سید عبدالحسین مسجدی سید محمد قریشی حاج حسین قطبی عبدالله برادر معمارباشی استاد عباسقلی حاج میرزا علی میرزایی میرزا فتح الله آراسته جملگی طاق نماهایی در این تکیه می بستند و شمشیر و زره و کلاه و شمعدان و شمایل در آنجا قرار می‌دادند که هر کدام نشان دهنده یکی از دلاوران عرصه کربلا بود
در تکیه یزدی ها حسین قطبی یکی از اشخاصی بود که  شفارش ساخت کتیبه ها را در اصفهان داده بود که این کتیبه ها قدمت ۱۰۰ ساله دارند. چنین کتبیه های در هیچ یک از تکیه های قم وجود ندارد.

تکیه یزدی ها به این طریق ساخته شده است که یک نفر یزدی که مقنی بوده در این مکان که قبلا زمین بوده است روضه خوانی وعزاداری می کند. بعدا به وسیله آسید محمد شیخ و علی شاهی و سایرین این کارادامه پیدا می کند و کار را دنبال می کنند.

در سال ۱۳۸۶ قمری سقف این تکیه زده شد و به رسم امانت اسم آن را تکیه یزدی ها می گذارند. این تکیه آب انباری دارد که آن را بازسازی کرده اند و به عنوان سرد خانه در ایام محرم و زمانی که بخواهند غذای تهیه کنند استفاده می شود.

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده