تکیه چهار مردان قم

 


در زمان‌های قبل عقرب تکایای اطراف این محل که بعدها به وجود آمده اند جزو تکیه چهارمردان بودند از قبیل تکیه سیدان. سکه سلطان محمد شریف که پنجعلی هیئت گذر قلعه هیئت شاه حمزه و محله سنگ بند و تمام ساکنین بودجه های اطراف این هیات نیز برای عزاداری به تکه فوق می‌آمدند. این سربسته این محل کار سیدجلال قهوه چی بوده که در دوره پادشاهی محمدعلی شاه قاجار احمد شاه قاجار و اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی برای برپایی تکیه و عزاداری اقدام می نمودند و از ۱۰۰ دستگاه های قبل از ایشان اطلاعی در دست ها سید جلال از مردان نامدار زمان خود محسوب می‌شده. که در محله به خانه‌ای دایه داشته و در آن آماده پذیرایی بوده و مهم آن که همیشه چند ضربه غذای آماده داشته و فقرا و مستمندان را به آنجا دعوت می‌کرد و به رایگان ناهار آنها آنها را می داد و با خود آنان غذا می خورد و در به راه انداختن مجالس روضه و دسته عزاداری همگانی محدوده محل بوده. آن مرد بزرگ با هیکل ریز نقش کاری کرده بود که از اقصا نقاط کشور عاشقان حسینی برای تماشای شکوه دسته عزاداری تکیه چهارمردان به هم می‌آمدند حضور سادات برقعی و طایفه لک نیز بر عظمت دسته عزاداری این محل می افزود در اینجا خاطره ای از دسته عزاداری این محل را می آوریم. در زمان ناصرالدین شاه قاجار هنگامی که دسته عزاداری این محل با مردان رشید خود از جمله مرحوم حسین زن. شکل بوده و پیشاپیش عزاداران حرکت می‌کرده عتیق می شوند دختر ناصرالدین شاه که در آن ایام برای تماشای دسته های عزاداری به حرم مطهر آمده و در ایوان طلا نشسته بود به قدری تحت تاثیر عزاداری مردان رشید این هیات به  حاج غلامحسین واقع می شود که  به عکاس مخصوص خود می‌گوید از نامبرده عکس بگیرد و سپس چند شب متوالی برای عزاداری و تماشا به تکیه چهارمردان می‌آمده است.

افشین۲, [۳۰.۰۳.۲۱ ۲۱:۲۶]
پس از وفات حضرت سید جلال قحطی در ۱۳ فروردین ۱۳۹۰. اون در صحن عتیق حضرت فاطمه معصومه جمعی. در تکه چهارمردان را بستند از آن جمله سیدرضا غیاثی خواهرزاده آغاز یک فرد سالم به مانند دایی خود مردی درستکار و امین و مدیر و مدبر بوده است. بزن بهادری دستی قوی داشت  چنان که کمتر کسی بود که تحمل سیلی او را داشته باشد. جان و دل برای برپایی عزاداری شاه شهدا کوشش فراوان کرد تا آنکه در سال ۱۳۲۷ شمسی به جوار رحمت حق تعالی آشتاب. اسامی جمعی از افرادهیئت چهارمردان که سال‌ها در این راه فداکاری بسیاری از خود نشان داده‌اند از این قرار است شیرمحمد خان زند حاج ملا علی برنجکوب ملا طاهر. محمد ابراهیم معمار حاج ابوالقاسم معماریان حاج اسماعیل معماریان رئیس رضا شکسته بند کربلایی حسن نیک عمل. حاج میرزا جعفر صادقی حاج عباس هدایتی. حاج عباس معینی حاج ارباب علی مهجور. از روضه خوان های معروف این تکیه تا آنجایی که اطلاع داریم عبارتند از حاج شیخ غلامحسین حاج شیخ حسن حاج غلامعلی حاج ملا علی میرزا محمد تقی اشراقی آز میرزا اسدالله جانبازی سید علی اکبر کوثری. ا تا آنجا که شناختیم میرزا غلامرضا ی زرگر حاج شیخ عباس مرثیه سراب. شاعر مصطفی دایی رجب علی میرزا علی ذاکری. علامت کشی معروف این حیاط حاج غلامرضا رعیت بوده است. علامت این هیئت را حمل می نمود و پات شب سال ۱۳۴۲ شمسی و مسکن شبستان ۲ میباشد عبدالله خداپرست قطعه معروف به طوری که چهار سال از مردان منظم و درستکار این منطقه به. از معروف‌ترین چهار مردان نمکی. فرزند حاج حسن عرب. برای تنظیم آنها انجام وظیفه کرده است.


از سردسته های معاصر به معروف تکیه چهارمردان که سال ها در این راه مخلصانه خدمت کرده است مرحوم حاج ناظم سید قاسم اسحاقی بوده است و پس از وفات ایشان تکیه مذکور به صورت شورایی اداره می‌شود از نکات حائز اهمیت اول اینکه بعد از وقایع شوم شهریور ۱۳۲۰. تنها دسته عزاداران این تکیه بودند که برای اعلان ایام سوگواری عاشورا شب اول محرم به سوی حرم مطهر حرکت می کرده اند و در شب هفتم و روز عاشورا. تکرار می کردند و هم اکنون نیز به همان نحو سابق انجام می گیرد.

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده