قاعده سنت قسمت پنجم: ویژگیهای سنتهای الهی

مفاد آیه:

ویژگیهای سنتهای الهی

 1. تغییر یعنی تغییر ناپذیر است

قوانين و نظاماتى كه بر جهان حكمفرما مى‏باشند نيز غير قابل تغيير و تبديل‏اند.

موجودات طبيعت در تغيير و تبديل‏اند، امّا نظامات طبيعت ثابت و لا يتغيّرند. موجودات طبيعت متغيّر و متكامل‏اند و در مسيرهاى مختلف قرار مى‏گيرند؛ گاهى به سر حدّ كمال مى‏رسند و گاهى متوقّف مى‏شوند؛ گاه تند مى‏روند و گاه كند. عوامل مختلف سرنوشت آنها را تغيير مى‏دهد. امّا نظامات طبيعت نه متغيّرند و نه متكامل؛ ثابت و يكنواخت‏اند. قرآن كريم از اين نظامات لا يتغيّر به «سنّت الهى» تعبير مى‏كند ومى‏گويد:سنّة اللّه فى الّذين خلوا من قبل و لن تجد لسنّة اللّه تبديلا .

سنّت‏ الهى‏ تغيير پذير نيست؛ سنّت‏ الهى‏ قابل برگرداندن نيست.

مثلًا اينكه عاقبت با متّقيان و پاكان است و زمين از آن صالحان است، سنّت لا يتغيّر الهى است:و لقد كتبنا فى الزّبور من بعد الذّكر انّ الارض يرثها عبادى الصّالحون‏ .

انّ الارض للّه يورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين‏ .

اينكه تا مردمى با ابتكار خودشان در اوضاع و احوال خود تغييرى ندهند، خداوند اوضاع و احوال عمومى آنها را عوض نمى‏كند، سنّت لا يتغيّر الهى است:

انّ اللّه لا يغيّر ما بقوم حتّى يغيّروا ما بانفسهم‏ .

اينكه وضع حكومت مردمى با وضع روحيه و افكار و اخلاق و شايستگى آنها بستگى دارد، سنّت تغيير ناپذير الهى است:و كذلك نولّى بعض الظّالمين بعضا .

اينكه اگر در ميان قومى طبقه‏اى مترف پيدا شوند و فسق و فجور و شهوترانى و تن‏پرورى آغاز كنند منجر به هلاكت آن قوم مى‏گردد، سنّت تغيير ناپذير الهى است:

و اذا اردنا ان نهلك قرية امرنا مترفيها ففسقوا فيها فحقّ عليها القول فدمّرناها تدميرا

اينكه اگر مردمى به ايمان مجهّز باشند و شايسته عمل كنند، در ميدان تنازع بقا گوى سبقت را خواهند ربود و خلافت زمين در اختيار آنها قرار خواهد گرفت، سنّت قطعى و تغيير ناپذير الهى است:وعد اللّه الّذين امنوا منكم و عملوا الصّالحات ليستخلفنّهم فى الارض كما استخلف الّذين من قبلهم و ليمكّننّ لهم دينهم الّذى ارتضى لهم‏ .

اينكه عاقبت و نهايت ظلم و بيدادگرى، ويرانى و تباهى و نابودى است، سنّت تغيير ناپذير الهى است[1]:و تلك القرى اهلكناهم لما ظلموا و جعلنا لمهلكهم موعدا

 

[1]. شهيد مرتضی مطهرى ، مجموعه ‏آثار ، ج ‏1 ، ص 399.  

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده