گوشه ای از مناقب حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در

 

گوشه ای از مناقب حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام

این بانوی بزرگوار نگین شهر قم بوده و آثار و برکاتش در دنیا و به‌ویژه در ایران اسلامی و خاصه در این شهر مقدس گسترده است؛

شهر قم در روایات موردتوجه ائمه معصومین بوده که نشان‌دهنده جایگاه این شهر است.

بر اساس فرموده امام رضا علیه‌السلام اهل قم انصار و یاوران اهل‌بیت(علیهم السلام) هستند و همچنین امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند شهر قم آشیانه آل محمد(صلی الله علیه و آله ) و پناهگاه پیروان و شیعیان است.

البته مضمون این روایات مطلق نیست و دلیل بر این نیست که هر کس در این شهر ساکن باشد خوب است؛ بلکه مضمون روایات کلی بوده و چه‌بسا عده‌ای از ساکنان این شهر به خاطر نافرمانی و معاصی هلاک خواهند شد.

بیش از ۷۰۰ عالم ربانی مابین مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام و حرم مطهر مدفون هستند که بر اثر گذر زمان و تغییر و تحولات شهری امروزه آثاری از قبور آن‌ها مشخص نیست.

همچنین شخصیت‌ها و علما و مراجعی که در حرم مطهر مدفون می‌باشند نشان‌دهنده جایگاه عظیم این شهر می‌باشد.

مقام یک امامزاده با امام معصوم متفاوت است و احدی با امام معصوم قابل‌مقایسه نیست، اما عده‌ای از امامزادگان مانند نگین می‌درخشند و امتیازاتی ویژه‌ای در بین دیگر امامزادگان و منسوبین به اهل‌بیت(علیهم السلام) دارند که حضرت معصومه، حضرت ابوالفضل، حضرت زینب، حضرت علی‌اکبر، حضرت عبدالعظیم حسنی، احمد بن موسی علیهم السلام و… نمونه بارزی از مصادیق امامزادگانی هستند که جایگاه ویژه‌ای در نزد اهل‌بیت(علیهم السلام) دارند.

همه امامزادگان به خاطر منسوب بودنشان به اهل‌بیت(علیهم السلام) قابل‌احترامند و ما موظفیم آن‌ها احترام نماییم و به زیارت آن‌ها مشرف شویم، اما ازنظر رتبه و درجه جایگاه عده‌ای از آن‌ها متفاوت می‌باشد.

یک سلسله اموری وجود دارد که جایگاه یک امامزاده را بالا می‌برد که یکی از آن‌ها مدح ائمه معصومین در وصف آن امامزاده است که در این خصوص حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مدح چهار امام معصوم را دارد.

حضرت معصومه سلام‌الله علیها، یک امامزاده عادی نیست بلکه جایگاهی ویژه در نزد خداوند و اهل‌بیت(علیهم السلام ) دارد و از تمام دختران حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) مقامش بالاتر است و حتی از میان تمام فرزندان این امام معصوم نیز برتر بوده و جایگاهی ویژه دارد؛

البته جایگاه امام رضا علیه‌السلام در قامت یک امام معصوم قابل‌مقایسه نیست و برتری بانوی کرامت نسبت به فرزندان دیگر حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) می‌باشد.

این بانوی بزرگوار زیارت‌نامه مأثوره دارد و مخصوص شخص حضرت بوده و از طرف امام معصوم صادرشده است بهشت، پاداش زیارت کننده حضرت می‌باشد.

از دیگر شاخص‌های بانوی کرامت مربوط به مسئله ولایت‌پذیری می‌باشد

دیگر ویژگی حضرت که با دیگر امامزادگان متفاوت بوده مربوط به مسئله هجرت حضرت می‌باشد که این بانوی بزرگوار هم مهاجره الی الله و هم مجاهده فی سبیل الله بودند.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده