آیات المهدی فی القرآن

آیات المهدی فی القرآن

:السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَجَامِعِ الْكَلِم:

 یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آیه ی۶۹ سوره ی زمر است که خداونددر این آیه می فرماید::mega:

وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا.و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن می‌گردد.

زمر/۶٩

مفسرین در تفسیر «بِنُورِ رَبِّهَا» براساس آیات دیگر و روایات تفسیری، نکات مختلفی را بیان کرده‌اند، ازجمله این‌که:

1«نور ربّ» را به‌معنای «نور حقّ و عدالت» خداوند دانسته‌اند که در روز قیامت، زمین را نورانى مى‌كند!

:books:تفسیر نور

2«نور ربّ» را نوری دانسته‌اند که به‌واسطه آن، كشف اسرار و حقايق در قيامت می‌شود؛

تفسير الميزان

3 «نور ربّ» را نورى دانسته‌اند كه از مؤمنان در قیامت بر مى‌خيزد! چراکه در قیامت نور خورشيد و ماه وجود ندارد! چنانچه خداوند در آیه ٨ سوره تحریم می‌فرماید:نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ.(در آن روز) نور (ایمان و عبادت) آنها در پیش رو و سمت راست ایشان می‌رود (و راه بهشت را به آنها نشان می‌دهد)

تفسير أطْیَبُ‌البَیان

4عده‌ای از مفسرین نیز «نور ربّ» را به نور امام و پیشوای در زمین تفسیر کرده‌ و این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند؛

:چنانچه مفضّل‌ می‌گوید از امام صادق (علیه السّلام) شنیدم که درباره‌ی «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا» فرمودند::

پروردگار زمین، یعنی امام زمین!»، پس عرض کردم:وقتی امام بیرون آید، چه می‌شود؟ حضرت فرمودند:آنگاه مردم از تابش خورشید و نور ماه بی‌نیاز می‌شوند و به نور (هدایت) امام، راه می‌نوردند!:

:رَبُّ الْأَرْضِ إِمَامُ الْأَرْضِ... یَجْتَزِءُونَ بِنُورِ الْإِمَامِ

بحارالأنوار، ج۷، ص۳۲۶/ البرهان/ نورالثقلین

 واما چند نکته درباره‌ی آیه فوق‌الذکر:

1«رَبِّ» واژه‌ای است که در زبان عرب بجز خداوند، به حاکم و مالک و ارباب نیز اطلاق می‌شود و در آیات دیگر قرآن نیز به غیر خدا اطلاق شده است، چنانچه در سوره يوسف، «رَبُّکَ» اشاره به «عزیز مصر» دارد، لذا در اینجا نیز «بِنُورِ رَبِّهَا» به این معناست که زمین، صاحبی دارد که آن حضرت صاحب‌الزمان (عج) است که با نور او ظلم و تاریکی برطرف، و زمین روشن و منور خواهد شد!

2فرق واژه «اشراق» با «طلوع» این است که در مفهوم این واژه، علاوه بر طلوع، نورافشانی نیز گنجانده شده، به گونه‌ای که درخشندگی و تابش منبع نور بسیار زیاد بوده و در نقطه مرتفعی قرار دارد که همه جا را روشن می‌کند!

3با ظهور امام زمان (عج) و حاکميت تمام عيار توحيد بر سراسر عالم، تاریکی و ظلمت رخت بر می‌بندد و نور علم و عدالت و شناخت حقایق، وضعیت عالَم را به گونه‌ای روشن خواهد ساخت که بشر تازه متوجه می‌شود که تا کنون در جهل و تاریکی بوده‌ است!

4 تنها راه نجات بشریت از تاریکی‌ها، ظهور خورشید ولایت، و نورافشانی منجی عالم بشریت است، بنابراین باید زمینه‌های طلوع خورشید را فراهم نمود!

5از آنجا که امام زمان (عج)، «نور عالم‌تاب» است، در دوران غيبت نیز به ميزانی که با ایشان ارتباط نزدیکتر داشته باشیم، سرزمین وجودمان، نور و خير و برکت و رحمت می‌گیرد!

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده