گل و گمراه

 

محتوای جوان و نوجوان)  

گل و گمراه 

در بازی فوتبال از سه موقعیت حساس بیشتر برای وارد نمودن توپ به دروازه حریف استفاده می‌نمایند: 
۱- موقعیت کرنر. ۲- موقعیت پنالتی. ۳- موقعیت ضربه‌های ایستگاهی، که بر اثر خطای حریف به دست تیم مقابل می‌آید. 
در زندگی ما انسان‌ها نیز سه لحظه و موقعیت حساس است که شیطان توپ گناه را وارد دروازه دل ما می‌نماید. این سه موقعیت کدامند؟ 

«پس از نفرین حضرت نوح (ع) و هلاکت گنهکاران، شیطان به خدمت حضرت نوح آمد و گفت: ای نوح تو برگردن من حقی داری به عنوان تشکر در مقابل این حق می‌خواهم خدمتی به تو بنمایم!» 
حضرت نوح خطاب به شیطان فرمودند: « برای من بسیار ناگوار و بد است که به گردن تو حقی داشته باشم حال بگو بدانم آن حق چیست؟ » 
«ابلیس گفت: این که تو نفرین نمودی (... وَ قالَ نُوحٌ رَبِّلا تَذَرْ عَلَی الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیَّاراً) نوح/۲۶. 
خدایا! ریشه ی کفّار را از زمین برکن و آنان را محو نما. » اکنون گناه کاران غرق شده اند و من شیطان مدّتی در مرخصی و استراحت به سر می‌برم. و می‌توانم برای فریب آیندگان خوب برنامه ریزی نمایم! 
حضرت نوح فرمودند: حال ای شیطان چنین حقی را چگونه می‌توانی جبران نمایی. 
شیطان گفت: ای نوح بدان که من در سه موقعیت بسیار به انسان نزدیک هستم و می‌توانم با استفاده صحیح از این سه موقعیت انسان‌ها را گمراه نمایم. ۱- عصبانیت. ۲- قضاوت. ۳- خلوت با زن نامحرم می‌کوشم با سایر هم تیمهای خودم از این سه موقعیت استفاده نمایم و توپ گناه را وارد دروازه دل و نامه ی اعمال انسان‌ها نمایم. 

پس بیاییم و همان گونه که دروازبان و بازیکنان در مقابل تیم مقابل برای دفع این سه موقعیت آماده می‌شوند و دیواره دفاعی تشکیل می‌دهند ما هم به ویژه در این سه موقعیت دیواره دفاعی محکمی از تقوا و توسل و توکل در مقابل شیطان تشکیل دهیم. 

این رهنمود قرآن کریم است که خداوند می‌فرماید: (إِنَّالَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ) الأعراف/۲۰۱. 
« مهاجمان شیطان وقتی به دروازه دل متقین نزدیک می‌شوند مدافعان تقوا در مقابل آنان سد دفاعی تشکیل می‌دهند. » 
فوتبال زندگی، محمد فاتحی، ص۶۰-۶۱.

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده