راه های ابراز مودت اهلبیت علیهم السلام

فیش منبر دکتر رفیعی: راه های ابراز مودت اهلبیت علیهم السلام

موضوع: راه های ابراز مودت اهلبیت علیهم السلام

گزیده سخنرانی حجت_الاسلام_رفیعی


?1- مودت اجتماعی
?از روش‌های بسیار مهم در راستای تقرب به اهل‌بیت(ع) و اعلان مودت به ساحت قدسی حضرات معصومین، مودت اجتماعی است.

?رسیدگی به امور شیعیان و پیروان اهل‌بیت(ع) از قبیل کمک به تهیه جهیزیه نوعروسان، رفع مشکلات مالی شیعیان، قبول ضمانت مالی پیروان، رسیدگی به فقرا، ایتام و… از جمله این نوع مودت است.

?امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید کسی را به خاطر بدهکاری و قرض از منزل مسکونی‌اش بیرون نکنید؛ متأسفانه بانک‌ها به‌وفور این کار را انجام می‌دهند و می‌گویند بر اساس قوانین انجام داده‌اند و اگرچه این کار حرام نیست اما ازنظر اخلاق اسلامی کار درستی نیست.

?مودت و محبت نسبت به اهل‌بیت(ع) فقط برگزاری مجالس شادی و عزا نیست، بلکه باید مودت اجتماعی در حق شیعیان داشته باشیم.

?این‌گونه مسائل در سیره حضرات معصومین  فراوان است و مورد تأکید واقع‌ شده است؛ بر اساس فرموده حضرت علی علیه‌السلام یکی از علامات اهل بهشت، بخشنده و کریم بودن انسان است.

?2- مودت مالی
?مودت مالی و اظهار محبت از طریق مال نسبت به اهل‌بیت(ع)، یکی دیگر از راه‌های تقرب و جبران اجر رسالت نبی گرامی اسلام است؛

?کسانیکه که حائز شرایط پرداخت وجوهات شرعیِ از قبیل خمس را دارا هستند باید در زمان غیبت امام معصوم به مجتهد جامع‌الشرایط پرداخت نمایند.

?کمک به ساخت‌وساز عتبات عالیات، پرداخت هزینه مراسمات عزاداری و جشن حضرات معصومین، کمک به هزینه اربعین و… همگی به‌گونه‌ای اعلان مودت مالی است.

?چراکه اولین هزینه ساخت‌وساز حرم امام علی علیه‌السلام توسط امام صادق علیه‌السلام پرداخت شد.

?در زمان حیات ائمه معصومین، همواره پیروان هدایایی را برای تأمین منابع مالی اهل‌بیت(ع) ارسال می‌نمودند و اهل‌بیت(ع) نیز تمام اموال را صرف فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه برای شیعیان می‌کردند.

?3- برپایی مجالس ذکر فضایل ائمه معصومین علیهم السلام
?برپایی مجالس و احیای امر اهل‌بیت(ع) از طریق ذکر فضایل ائمه معصومین یکی دیگر از راه‌های ابراز مودت و محبت نسبت به حضرات معصومین است چراکه این‌گونه مجالس مورد تأکید واقع‌شده و ذکر نام اهل‌بیت(ع) در حقیقت ذکر خداوند است.

?4- زیارت و توسل
?برائت از دشمنان اهل‌بیت(ع) و مودت و محبت از طریق زیارت قبور و توسل به حضرات معصومین از دیگر راه‌های تقرب است که انسان نباید از آن‌ها غافل شود؛ در حقیقت زیارت قبور اهل‌بیت(ع) به‌نوعی سرمایه‌گذاری معنوی است.

?5- ذکر مصائب و اشک ریختن
?مودت و محبت عاطفی از طریق اشک ریختن و ذکر مصائب حضرات معصومین از روش‌های مهم است، چراکه گریه چشم در مصائب اهل‌بیت(ع) به‌نوعی نشان‌دهنده قلب سلیم است.

?باید بدانیم که جمود عین (خشکی چشم) نشانه قساوت قلب است و گریه بر مصائب اهل‌بیت(ع) آرامش و نشاط درونی به دنبال دارد برخلاف گریه بر مسائل دنیوی و مادی که افسردگی در پی دارد.

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده