فعالیت‌های شورای هیئات مذهبی قم

اشعری، که تعداد هیئات فعال در قم و شهرستان‌های تابعه را حدود ۱۷۰۰ هیئات اعلام نمود، از اقدامات شورای هیئات مذهبی استان به برگزاری چهارمین جشنواره فرهنگی-ورزشی با حضور ۷۲ هیئت در قالب ۷۲ تیم اشاره کرد و گفت این حرکت که چهارمین دوره آن ماه رمضان امسال صورت گرفت، ابتکار استان قم بوده و در کل کشور بی‌سابقه است. 

وی این جشنواره فرهنگی-ورزشی را با همکاری ارگان‌هایی نظیر نیروی انتظامی، فدراسیون پزشکی،‌ صداوسیما و... عنوان کرد و توضیح داد در حین این جشنواره مسابقات فرهنگی نیز برگزار شد که در پایان به تیم‌های برتر جوایزی تعلق گرفت.

اشعری یادآور شد ۱۶ تا ۲۰ آذر ماه دومین نمایشگاه توانمندی‌های هیئت‌های مذهبی استان در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. وی گفت این نمایشگاه با حضور ۵۰ هیئت و ۵۰ غرفه آغاز به کار خواهد کرد.

از دیگر فعالیت‌های شورای هیئات مذهبی قم، اشعری به دیدار اعضای این شورا با علما و مراجع اشاره کرد و گفت این دیدارها در راستای اهداف شورا صورت می‌گیرد.

اشعری به پیاده‌روی نمادین هیئات استان قم تحت عنوان سبز علوی اشاره کرد و گفت این پیاده‌روی از گلزار شهدای قم به طرف حرم مطهر انجام می‌شود. وی افزود در این برنامه ۵۰۰۰ هزار سربند سبز و شال سبز سادات بین اعضای هیئت‌ها توزیع می‌شود. وی همچنین تشریح کرد در طول مسیر پیاده‌روی دو تن از مولودی‌خوانان مطرح برای شرکت‌کنندگان در این مراسم مولودی می‌خوانند. 

مسئول کمیسیون بازرسی و ارزشیابی تشکل‌های دینی قم با اشاره به نزدیک شدن ایام محرم توضیح داد که چهارشنبه شب آینده، پیش از فرا رسیدن ماه محرم، هیئات در اقدامی نمادین، با ذکر هم‌خوانی برای گرفتن اذن از حضرت معصومه(س) به منظور ورود به ماه محرم و صفر، از مسجد شاه خراسان به سمت حرم ایشان حرکت می‌کنند.

اشعری توضیح داد که استان قم نیز همچون سایر استان‌ها در ایام سوگواری ماه محرم، دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی هماهنگ دارد و مداحان و سخنرانان به شیوه سنتی گذشته در محرم و صفر عزاداری می‌کنند. وی یادآور شد عزاداران در این ایام به شکلی سمبلیک در مساجد شهر قم کتیبه‌های قدیمی نصب می‌کنند.

از دیگر فعالیت‌های شورای هیئات، ساماندهی هیئت‌ها، تخصصی کردن آنها و برگزاری همایش با دعوت از سخنرانان مطرح است. اشعری همچنین از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مسئولین هیئات خبر داد و گفت این کلاس‌ها شامل کلاس‌های امداد، اطفاء حریق، مدیریت، احکام،  مواد مخدر، بیان و مخاطب شناسی است.

بختیاری‌زاده نیز با تشریح فعالیت‌های شورای هیئات گفت جلسات این شورا هفته‌ای یکبار روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در دفتر شورای سازمان برگزار می‌شود.

دبیر شورای مرکزی هیئات مذهبی استان قم همچنین تشریح کرد این شورا می‌کوشد با آسیب‌شناسی و آفت‌زدایی از فرهنگ مذهبی و انتقال آن به هیئات و الگوسازی در جامعه، در این مسیر گام بردارد.

بختیاری در عین حال توضیح داد که شورای هیئات درصدد است با همکاری سازمان ملی جوانان در ماه محرم، همایشی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر برگزار کند. این همایش با حضور هیئات و تشکل‌های مذهبی به شکلی میدانی انجام می‌شود و برای برنامه‌ریزی آن از افراد متخصص حوزه، دانشگاه و روان‌شناسان بهره گرفته خواهد شد.

وی افزود هیئتهای مذهبی در صورت حمایت بیشتر، میتوانند بسیاری از مشکلات و معضلات کنونی جامعه را برطرف کنند، چرا که جمعیت عظیمی در هیئتهای مذهبی فعالیت میکنند و این افراد میتوانند در کنار پرداختن به عزاداریها و شرکت در مراسمهای ملی و مذهبی، در رفع آسیبهای اجتماعی موثر باشند.

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده