حضرت معصومه و شهر قم

شهر قم، اگرچه به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای خشک و بیابانی و همسایگی با کویر، از جاذبه‌های اقلیمی و طراوت آب و هوایی، بهره‌ای اندک دارد، اما به برکت حضور کریمه اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و جاری شدن چشمه های معرفت و جویبارهای فضیلت و ایمان، به «بهشت کویر» تبدیل شده است! مورخین آورده‌اند که در پی انتقال اجباری امام رضا (علیه السلام) به خراسان، بانوی کرامت بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارشان در سال ٢٠١ قمری با تعدادی از برادران و اصحاب از مدینه منوره عازم خراسان گردیدند؛ اما از آنجا که آن حضرت، پیام آور فرهنگ و معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارشان در مبارزه با طاغوت های زمان بودند و عوامل حکومتی بنی عباس می‌دانستند که حضور ایشان در خراسان و در کنار برادر عظیم الشأنشان، برای خلافت آنها ضرر بسیار دارد، لذا در شهر ساوه به کاروان حامل آن حضرت حمله کرده و اکثر همراهان ایشان را به شهادت رساندند؛ و طبق نوشته استاد محقق «شیخ جعفر مرتضی عاملی» در کتاب «حیاة الامام الرضا (علیه السلام)»، حضرت معصومه (سلام اللّه علیها) را نیز مسموم نمودند! حضرت که بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه به شدت بیمار شده بودند، به همراهان خود فرمودند: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم: شهر قم مرکز شیعیان ماست. ودیعه آل محمد، ص١٢ لذا کریمه اهل‌بیت (سلام الله علیها) با استقبال عده‌ی زیادی از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت (علیهم السلام) به شهر قم وارد شدند؛ اما متأسفانه بعد از ١٧ روز اقامت در دهم ربیع الثانی همان سال، دیده از جهان فرو بستند، و در همین شهر مقدس مدفون گردیدند‌؛ برکات آن حضرت در قم و بر کُل ایران آنچنان جاری و ساری بوده و هست که سال‌هاست دل و دیده میلیون‌ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود جلب نموده و حتی برای کسانی که با انگیزه‌های غیر مذهبی از این دیار عبور می‌کنند، مملو از شکوه و معنویت است! البته وجود «مسجد مقدس جمکران»، به‌عنوان میعادگاه عاشقان حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در شهر قم که به فرمان مستقیم امام زمان (علیه السلام) تأسیس گردیده است نیز بر حرمت این شهر مقدس افزوده است؛ نجم الثاقب، ص ٢١۵ در روایات اسلامی نیز «قم» را «حرم اهل بیت»، «آشیانه آل محمد»، «مأوای فاطمیان»، «شهر شیعیان» و «محل اجتماع یاوران حضرت مهدی(عج)» نامیده‌اند!

انوارالمشعشعین، ج١، ص٩۶ در برخی از منابع و اقوال معتبر هم، قم را «قُبةالاسلام»، پایگاه ولایت، خیمه اصلی انقلاب اسلامی و ام القرای جهان تشیع معرفی کرده‌اند.

بحارالانوار، ج ۶٠، ص ٢١٣ و ج ۵٧، ص ٢١۶ تا ٢١٨

هرچند بیش از چهل حدیث از حضرات معصومین (علیهم السلام) در کتب معتبر شیعه در رابطه با شهر مقدس قم نقل شده است، اما در پایان سخن امروز تنها به چند روایت کوتاه اشاره می‌نمائیم:

امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: «درود خداوند بر اهل قم، رحمت خداوند بر ساکنان قم، خداوند شهرهایشان را با آب باران سیراب کند و برکات خود را بر این مردم فرو فرستد و خطاهایشان را به نیکی تبدیل سازد! ایشان اهل رکوع، سجود، خشوع، قیام و روزه‌اند؛ آنها فقیه، دانشور و اهل درک و اهل دین، پیرو ولایت و دارای حُسن عبادت و اطاعتند، پس صلوات، رحمت و برکات خداوند متعال نثارشان باد.

بحارالانوار، ج ۶٠، ص ٢٢٨

امام رضا (علیه السلام) نیز به اهل قم درود فرستاده و فرمودند: خداوند از آنان خشنود باشد؛ همانا بهشت دارای هشت در است که یکی از درهای آن به مردم قم اختصاص دارد؛ آنان شیعیان برگزیده ما در میان سایر شهرها هستند و خداوند ولایت و محبت ما [اهل بیت] را با طینت آنان عجین کرده است.

بحار الانوار، ج ۵٧، ص ٢١۶

همچنین امام صادق (علیه السلام) با اشاره به مدفون شدن حضرت فاطمه معصومه (سلام اللّ علیها) در شهر قم و وجوب بهشت برای زیارت کنندگان ایشان فرمودند:

هرگاه بلاها و مصیبت‌ها به شما روی آورد، به سوی قم بروید، چون آنجا پناهگاه فرزندان فاطمه (سلام الله علیها) است. بحارالانوار، ج ۵٧، ص ٢١۵ و در روایتی دیگر، حضرت فرمودند: «مکه»، حرم خداوند؛ «مدينه»، حرم رسول خدا؛ «کوفه»، حرم امیرمؤمنان؛ و «قم»، حرم ما اهل‌بیت است!

بحارالانوار، ج ۵٧، ص ٢١۶

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده