جلسه دوم سخنرانی اسوه حسنه

 

سخنرانی از حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی با موضوع «رسول الله (ص) اسوه حسنه»، جلسه دوم، سال ۱۳۹۹

«وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»
«و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی.»

ربیع الاول به جهت میلاد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ربیع المولود هم گفته می شود. خود کلمه ربیع به معنای بهار است و خداوند در این ماه نورانی تولد پیامبر اعظم را قرار داده است که از حسن اتفاق الهی و مشیت حق تعالی تولد رئیس مذهب امام جعفر صادق علیه السلام هم در همان روز تولد حضرت رسول قرار گرفته است.
درباره روز تولد رسول خدا در ماه ربیع قدری اختلاف است. عالب براداران اهل سنت روز تولد حضرت رسول را دوازدهم ربیع الاول می دانند که از شیعیان هم محدث بزرگ مرحوم شیخ کلینی صاحب کتاب ارزشمند کافی معتقد است که حضرت در دوازدهم متولد شده اند. بیشتر علمای شیعه میلاد حضرت را در روز هفدهم می دانند. به همین جهت هفته در بر دارنده ئوازدهم تا هفدهم، هفته وحدت بر محوریت وجود نازنین رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم معرفی شده است.
دریای متلاطم رحمت الهی که سراسر زندگی اش برای انسان ها نور و رحمت است. جلوات تربیتی آن حضرت در ابعاد مختلف قابل دقت است. قرآن در آیات مختلف پیامبر را به ما معرفی می کند. خدا در آیه ۱۰۷ سوره انبیا خطاب به پیامبر می فرماید ما تو را برای آن که رحمت عالمیان باشی فرستادیم.
تجلی این رحمت را خدا در آیه ۴ سوره قلم اینگونه بیان می کند «وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ» و حضرت را در بالاترین سطح اخلاق نورانی می ستاید.

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده