سخنرانی استاد رضایی تهرانی

سخنرانی از حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی با موضوع «رسول الله (ص) اسوه حسنه»، جلسه اول، سال ۱۳۹۹

«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا»
«البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.»

چرا استکبار با رسول الله و جبهه گسترده اسلامی دشمنی دارد؟
انسان موجودی است که به داشتن الگو و نمونه و اسوه در مقام تربیت محتاج است. یعنی انسان فقط با دانستن خوبی ها و بدی ها تربیت و قانع نمی شود. انسان تا تجسم عینی و انسانی خوبی ها و بدی ها را نبیند آرام نمی گیرد. سر داستان های فراوان قرآن برای تامین این هدف است. قرآن کتاب قصه نیست و مطالب قرآن برای سرگرمی انسان گفته نشده است. خداوند مرتبا در کنار بیان خوبی ها و بدی ها، خوبان و بدان را در سطوح مختلف مطرح می کند تا انسان ها خود را در آینه آن نمونه ها ببینند.
اگر بیان خوبی ها و بدی ها برای تربیت انسان کافی و لازم بود، ما به بیشتر از دو سوره در قرآن نیاز نداشتیم. سر درآمیختن آیات با بیان سرگذشت ها و به تعبیر خود قرآن، احسن القصص ها، برای پاسخگویی به نیاز انسان به داشتن اسوه و الگو است. اگر این اسوه و الگوها مشخصا تبیین نشود، انسان آرامش الهی در پذیرش پیدا نمی کند.
هر پیامبری تابلو انسانی کامل دینی است که می آورد.

خدا در آیه ۲۱ سوره احزاب فرمودند: «رسول الله برای شما اسوه حسنه است.» یعنی انسان الگو طلب هست ولی به الگوی کوچک راضی نیست و به دنبال الگوی برتر است.
مبداء بندگی خداست، مقصد رسیدن به حرم امن الهی و مقام خلیفه الله است.
اگر بشریت الگویی مانند رسول خدا داشته باشد در علم و ادب و عشق و ایثار و وفا و ظلم ستیزی و مقاومت در مقابله مستکبران و جهانخواران و... آن چنان غوغایی می کند که دیگر فضایی برای شیطان ها باقی نمی گذارد. سر دشمنی استکبار جهانی نیز با رسول خدا و دین مبین اسلام جهل و عناد است.
 

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده