شاعر اهل بیت ع - محمد علی مجاهدی «پروانه»

استاد مجاهدی متخلص به (پروانه) در سال 1322 در قم به دنیا آمدند، پدر ایشان علامه نستوه مرحوم آیت الله میرزا محمد مجاهدی تبریزی است . وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان برد و پس از اخذ مدرک کارشناسی حقوق قضایی چند سالی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و سپس به بررسی متون منظوم پارسی و تحقیق درباره شعر آیینی و تجزیه و تحلیل مؤلفه های آن سرگرم شد و هم اکنون نیز در همین وادی قلم می زند .
از آقای مجاهدی که در حال حاضر به عنوان مدیر «انجمن شعر و قصه استان قم » فعالیت می کنند تاکنون قریب به 25 اثر تالیفی و گردآوری در قلمرو شعر و ادب فارسی عرضه شده که از آن میان فغان دل (مجموعه اشعار حسینعلی بیک شرر فرزند آذربیگدلی)، تذکره سخنوران قم، محفل روحانیان (تذکره علمای شاعر) گنجینه اسرار عمال سامانی، شکوه شعر عاشورا، سیمای مهدی موعود (ع) در آئینه شعر فارسی و تذکره شعرای مرثیه سرا در زبان فارسی قابل ذکر است .
تدارک مجموعه های شعری در موضوعات مختلف آئینی از جمله فعالیتهای خوب پژوهشی ایشان است .ادامه در ادامه مطلب...


مجموعه شعر بقیع، گنجینه نور، یک قطره از دریا، یاس کبود، دریای شعله ور، آه عاشقان در فراق موعود (ع)، خوشه های طلایی، گریه اشک، بال سرخ قنوت و...از ایشان است. وی در مجموع ۱۷ عنوان كتاب منتشر كرده است.
محمدعلی مجاهدی مسئوليت انجمن‌های ادبی «محيط» و «حرم» قم را به عهده داشته است. وی مدير انجمن شعر و قصه استان قم و مسئول انجمن شاعران و مداحان استان قم نیز هست.

مجاهدی همچنین به عنوان دبیر اصلی کنگره شعر فاطمی در قم انتخاب شده بود.

وی در طول فعاليت ادبی خود با صدا و سيمای قم، شبكه‌های اول و دوم سيمای جمهوری اسلامی ايران و حوزه هنری تهران همكاری داشته است.
«کاروان شعر عاشورا» نیز عنوان کتابی است که محمدعلی مجاهدی (پروانه) با پشتوانه چهل سال مطالعه دامنه‌دار، درباره ادبیات آیینی به رشته تحریر درآورده است. «کاروان شعر عاشورا» را می‌توان اولین تذکره متقن شاعران عاشورایی‌سرا تلقی کرد.

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده