قاعده سنت مفهوم شناسی قسمت دوم

2-مفهوم شناسی کلمه تبدیل:

تبدیل از ماده بدل و بدل به معنای قرار دادن شیئی مکان شی دیگر، تبديل" آن است كه چيزى را به كلى عوض كنند، يعنى آن را بردارند و چيز ديگرى جانشين آن نمايند.

 این قرار دادن  اعم ازعوض است به این خاطر که عوض آن است که انسان شیئی را در مقابل عطای شی اول مالک شود.[1]

اول ان شاء الله در مجمع البیان لسنته الله تبدیلا و لن تجد لسنته الله تحویلا اول توضیح داده که یغیر الله عادته خداوند عادتش رو تغیر نمی ده  اگر قرار به کسانی که خوبند نعمت داده و کسانی که بد هستند عقوبت کرده همون چیزهای رو قبلا داشت الان هم داره مثل الان مشخص است ایشون اینطور می نویسه میگه تبدیل تصویر شی مکان یعنی یه چیزی را جابجا می کنه اگر خود قرآن را دید ه باشید تعبیر خود قرآن در مورد تبدیل اینکه قدرنا مکانا سیئ نیومدن همون حرف رو عوض کنن اومدن یه حرف دیگه ای زدند حرف رو گذاشتند جای اون حرفی که یاید می زند من قدر ثم بدلنا سیئ این بدلا یعنی چیزی را جای چیزی گذاشتند یعنی این طور نیست که ما یه سنت داریم به جای او یک سنت می گذاریم این نه در مورد مجمع البیان را میگم تقدیر یعنی تصویر الشیئ فی غیر مکان الذی کان فی تقدیر چیزی را به جای سنت گذاشتن یعنی یه شیئ رو برداری بری بذاری یه جای دیگه یه وقتی هست که این کتاب را برمی داری به جای اون یه قلم می گذاری این میشه تقدیر ولی یه وقت هست که کتاب را برمی داری جاش چیزی نمی زاری خود کتاب را می گذاری جای دیگه اون می شه چی تحویل مثلا یه چیزی رو برداشتن گذاشتن یه جای دیگه

تغییر یعنی چه تصویر شیئ علی ما خلاف ما کان یعنی صفت یه چیزی را عوض کردن تغییر را معنی اش دگرگون کردن صفتش این هست که عمامتون را تا حالا یه جور می بستید  وقتی بازش میکنیم یه جور دیگه می بندیم  البته این سه تا کلمه از سه اصل باشند سه معنای متفاوت می دن اما بدون هم یعنی یکی شون به جای هر سه استفاده باشه ممکن ا ست که تحویل هم به معنای تغییر باشد و هم به معنای تحویل باشد مرحوم علامه می فرماید تغییر یعنی عافیت را بجای عذاب بذارید نعمت را بجای عذاب بذارید یا عذاب را بجای تغییر مگه مثلا یه قومی را عذاب نکنید و بروید یه قوم دیگری را عذاب کنید سنت خداوند نه تحویل دارد نه تغییر دارد و چون خداوند علی الصراط المستقیم معمولا چه کسانی قانونش را عوض می کنند اونهای که نیاز به بازنگری دارند کسی که اهدانا الصراط المستقیم است همه مطالب را بررسی می کنه تا درست بشه قضایا دیگه معنا نداره که تغییر بدهد لذا خداوند از قانون بوده تا آخر هم خواهد بود

[1]. راغب اصفهانی ، المفردات في غريب القرآن ، ص 111.

 

[1]. راغب اصفهانی ، المفردات في غريب القرآن ، ص 111.

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده