چرا به امام رضا(ع) أباالحسن می گویند؟

چرا به امام رضا(ع) أباالحسن می گویند؟
  چرا به امام رضا(ع) أباالحسن می گویند؟ مگر ایشان فرزندی به نام حسن داشتند؟  پاسخ: نام مبارک امام رضا علیه السلام، علی است. #أبوالحسن یا أباالحسن کنیه ایشان است. در فرهنگ عرب علاوه بر نام گذاری افراد به اسم، برای بزرگداشت افراد و پرهیز از خطاب کردن افراد با نام، آنان را با عباراتی ترکیبی صدا می کنند که با واژه های (أب) یا (أم) شروع می شود و …
ادامه مطلب

مقام پدر و مادر در قرآن

مقام پدر و مادر در قرآن
 وَ أَمَرَ بِالشُّكْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَيْنِ؛ فَمَنْ لَمْ يَشْكُرْ وَالِدَيْهِ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ شكر خود را با شكر پدر و مادر، هر كه از پدر و مادر قدردانى و تشكر نكند شكر خدايش قبول نشود. در قرآن 4 بار ؛و بالوالدين احسانا آمده است ؛ كه در تمام اين موارد قبلش بحث پرستيدن خدا مطرح شده است.  لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً ... وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا …
ادامه مطلب

نفاق بدتر از کفر

نفاق بدتر از کفر
نفاق بدتر از کفر «اِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقینَ وَالْکافِرینَ فى جَهَنَّمَ جَمیعاً.» النساء ۱۴۰ ترجمه: «به يقين خداوند منافقان و كافران را همگى در دوزخ گرد خواهد آورد.» نفاق چیزى جز کفر باطنى و ایمان ظاهرى نیست و از آنجا که سعادت و شقاوت انسان در گرو حقایق باطنى است، منافقین که در باطنشان کفر وجود دارد در زمره کفّار به شمار مى‌روند و حتى به یک لحاظ از کفار …
ادامه مطلب

نفرین والدین

نفرین والدین
«زمخشری»،دانشمند بزرگ اهل سنت و صاحب تفسیر معروف «کشّاف»،يك پاي خود را در حادثه اي از دست داد.او پس از ورود به بغداد و ملاقات با فقيه دامغاني ، علت قطع شدن پايش را اينگونه شرح مي دهد: :x:نفرین مادرم موجب پدید آمدن چنین گرفتاری است؛زیرا من، در ایام کودکی،گنجشکی را گرفتم و نخی به پایش بستم و پرهایش را کندم.در این میان،ناگهان پرنده از دستم فرار کرد و در …
ادامه مطلب

نجات از گرفتاری

نجات از گرفتاری
داستانك یکی از فرزندان شیخ رجبعلی خیاط رحمه الله تعالی نقل می کند: مهندسی بود بساز و بفروش. یکصد دستگاه ساختمان ساخته بود ولی به دلیل بدهکاری زیاد شرایط اقتصادی بدی داشت و حکم جلبش را گرفته بودند. به منزل پدرم آمد و گفت نمی توانم به خانه برگردم. خود را پنهان می کنم تا کسی مرا نبیند. شیخ با یک توجه فرمود: برو خواهرت را راضی کن! مهندس گفت: …
ادامه مطلب

آیات المهدی فی القرآن

آیات المهدی فی القرآن
آیات المهدی فی القرآن :السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَجَامِعِ الْكَلِم:  یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آیه ی۶۹ سوره ی زمر است که خداونددر این آیه می فرماید::mega: وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا.و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن می‌گردد. زمر/۶٩ مفسرین در تفسیر «بِنُورِ رَبِّهَا» براساس آیات دیگر و روایات تفسیری، نکات مختلفی را بیان کرده‌اند، ازجمله این‌که: 1«نور ربّ» را به‌معنای «نور حقّ و عدالت» …
ادامه مطلب

درنگی بر حکمت چهاردهم نهج البلاغه

درنگی بر حکمت چهاردهم نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ، أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ. نتيجه بى مِهرى بستگان: امام(عليه السلام) در اين جمله به کسانى که بستگان نزديکش نسبت به او بى مهرى مى کنند و رهايش مى سازند دلدارى و اميدوارى مى دهد که نبايد از اين جريان مايوس گردند; خداوند راه ديگرى به روى او مى گشايد و مى فرمايد: «کسى که نزديکانش او را رها سازند آنها که دورند براى (حمايت …
ادامه مطلب

کی دوسته و کی دشمن؟

کی دوسته و کی دشمن؟
کی دوسته و کی دشمن؟ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ: شِيعَتُنَا الْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا الْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا الْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَّا. امام #رضا(ع) فرمود: شیعیان ما به فرمان ما گردن نهاده‏ اند، دستورات ما را گرفته و بكار می بندند، با #دشمنان ما مخالفند و كسى كه بر اين روش نباشد، از ما نيست. شیخ صدوق، صفات الشیعه، ص3.
ادامه مطلب

یک رهبر نمونه

یک رهبر نمونه
یک رهبر نمونه امام #رضا علیه السلام نیز همانند اجداد خود، حضور حداکثری در میان مردم داشت و ضمن انجام فعالیت های متنوع اجتماعی، #اصحاب را نیز به آنها سفارش می کرد. به عنوان نمونه برای خرید کالا در #بازار حضور می یافت؛ به #عیادت عبیدالله بن حسین علوی رفت؛ یونس بن یعقوب را که قبلا فَطَحی مذهب بود، #کفن کرد؛ برای #شیعیان و #شفای_بیماران دعا می کرد؛ بر #حقوق_اجتماعی …
ادامه مطلب

سه وعده #سلطان_زمین_مقدس به #زائران

سه وعده #سلطان_زمین_مقدس به #زائران
سه وعده #سلطان_زمین_مقدس به #زائران امام رضا علیه السلام: هر کس به #زیارت من بیاید در #روزقیامت سه جا به فریادش می رسم و او را از ترس نجات می دهم: وقتی نامه اعمال را به دست راست و چپ می دهند، هنگام عبور از پل صراط و نزد میزان یعنی سنجش اعمال. حاکم نیشابوری، مستدرک، ص۹۱ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه،ج۲، ص۵۸۴ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۸۵
ادامه مطلب