شبهه شیر و صحرای کربلا

در ماجرای حوادث عاشورا در کربلا روایت های مختلفی و تحریف های زیادی انجام شده است که یکی از آنها وجود شیر در صحرای کربلا و صحنه نبرد بود

 

ماجرای حضور شیر در کربلا

 

 

این داستان در برخی کتب قدیمی نیز آمده است که گفته اند :

بعد از کشته شدن امام حسین (ع) چون دشمن خواستند اسب بر بدنش بتازند شخصی بنام فضه به حضرت زینب (ص) می گوید :

خاتون من؛ زمانی که سفینه غلام حضرت محمد (ص) در سفر دریا بود کشتی اش شکست و او به جزیره ای پناه می برد، ناگهان شیری را می بینید و به او می گوید من غلام رسول خدا هستم، شیر غرش کنان در جلوی او حرکت می کند و راه را برای وی نشان می دهد

حالا آن شیر اینک در ناحیه ای از اینجا آرامیده است، اجازه دهید وی را از برنامه دشمنان برای تازیدن اسب بر پیکر برادرتان آگاه کنم

به این ترتیب فضه نزد شیر می رود و واقعه را نقل می کند، گفته شده شیر برخواسته و دست هایش را روی پیکر امام حسین (ع) گذاشته تا دشمن نزدیک پیکر نشود

ابن سعد ملعون با دیدن شیر به سپاهیان می گوید این فتنه جدیدی است و به سپاه دستور عقب نشینی می دهد

روایت داستان شیر در کربلا در کتاب کافی اثر شیعه شناس معروف ثقه الاسلام کلینی به زبان عربی نقل شده است اما در ترجمه فارسی مترجم سید جواد مصطفوی از ترجمه آن خودداری کرده است

 

 

در کتاب معجم رجال حضرت آيت الله خویی نیز این حدیث بررسی شده و آخرین راوی آن ادريس ابن عبدالله الاودی الكوفی اسلام شناس سنی مذهب و از یاران امام صادق (ع) معرفی شده است

شهید مطهری تکذیب می کند

در کتب های مشهوری چون منتهی الآمال و ارشاد شيخ مفيد چنین مطلبی درج و یا رد نشده است، اما مرحوم شهید مطهری این مطلب را به استناد اسناد تاریخی مردود دانسته است

دلایل منطقی عدم حضور شیر در کربلا

● اینکه با وجود سپاهی ده هزار نفری و ترس آنها از یک شیر غیر عقلانی به نظر می رسد

● عمر ابن سعد و سپاهش بعد از شهادت امام حسین (ع) طبق روایات بسیار دقیق بر جسد مبارک امام حسین اسب تازاندند

● حالا که سپاهیان یزدید از شیر می ترسیدند چرا قبل از کشته شدن امام حسین، شیر وارد صحنه نشد تا دشمن به یاران امام حمله نکند ؟

● داستان سفینه غلام پیامبر نیز اگر واقعا اتفاق افتاده پیامبر به حضرت زینب نزدیک تر است و چطور حضرت زینب باید این داستان را از زبان فضه خدمتکار بشنود ؟

● ادريس ابن عبدالله روای این داستان در زمان امام صادق (ع) در قرن دوم هجری زندگی می کرده پس نمی تواند در سال 61 هجری در کربلا حاضر باشد

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده