شخصیت رهبری از دیدگاه بزرگان

شخصیت سیاسی مقام معظم رهبری از دید گاه علماءو بزر گان
 

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(رحمة الله علیه):
به نظر من ایشان یک فقیه و یک مجتهد است کسی که در سال های طولانی در جهان سیاست استادی چون امام داشته است و خودش نیز دارای استعداد سر شار است . چنین فردی دارای مقام بلندی از درک سیاسی است، دوران هشت ساله ی ریاست جمهوری ایشان، یک شاهد قوی برای مطلب است. سفرها یی که ایشان به کشورهای خارج داشته اند به عنوان یک سیاستمدار در صحنه های سیاسی جهان درخشیده است.(48)
حضرت آیت الله امامی کاشانی(رحمة الله علیه):
آیت الله خامنه ای به تمام رموز سیاست و حکومت آگاه بوده و شخصی با ورع، با تقوا، محبوب، مخلص، عالم و دارای بنیه فقه هستند.(49)
حضرت آیت الله حائری شیرازی(قدس سره)
آیت الله خامنه ای صالح ترین فرد برای رهبری هستند...آیت الله خامنه ای علاوه بر تمام ویژگی ها، یک عالم آگاه به مسائل اسلامی است و از سیاست و درایت خاصی برخوردار است.(50)
دکتر سید محمد تیجانی نویسنده کتاب معروف «آنگاه هدایت شدم»(51): حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر امت اسلامی، رهبری شجاع، مدبر و دوراندیش در برخورد با وقایع جهانی است.این سید بزرگوار با شجاعتی که در مقابل استکبار دارد درقلب مسلمانان جهان قرار گرفته است. علاقه من به رهبر امت اسلامی،علاقه ای است که با مودّت اهل بیت (علیهم السلام )جمع می شود. ایشان مسلمانان را به وحدت توصیه می کند و آثار بلیغ و شیوایی برای مسلمانان اعم از شیعه و سنی برجای گذاشته است. من از خداوند برای حضرت آیت الله خامنه ای طول عمر همراه با صحت و عافیت مسئلت می کنم تا بتواند به مسیر مبارکی که در پیش گرفته دوام دهد.(52)و. . .

ج) شخصیت سیاسی مقام معظم رهبری از دید گاه رجال سیاسی
 

کوفی عنان:
((من با این که اهل غنا هستم، درباره ی کشور خود به اندازه ی ایشان اطّلاع ندارم. ایرانی ها و مسلمان ها باید افتخار کنند که چنین رهبری دارند.)) همچنین بعد از جلسه، کوفی عنان به خبرنگاران گفته بود از همان ابتدای ملاقات، ((حضرت آیت الله خامنه ای قلب مرا تسخیر کرد .»(53)
خاویر پرز دکوئیار(دبیر کل اسبق سازمان ملل متحد):
بعد از صدور قطعنامه 598 سازمان ملل، از سوی کشورهای قدرتمند دنیا بر ایران فشارهای زیادی وارد می شد تا قطعنامه را بپذیریم. در همان ایّام خاویر پرز دکوئیار برای رایزنی های لازم به ایران آمده بود. در آن زمان آقا رئیس جمهور بودند. پس از ملاقات، دکوئیار به من گفت: ((رئیس جمهور شما از کدام دانشگاه علوم سیاسی فارغ التحصیل شده است!)) گفتم چطور؟ گفت: ((من از چند دانشگاه معتبر دنیا مدرک دکترای علوم سیاسی دارم و بیش از سی سال است که کار سیاسی می کنم و اکنون ده سال است که دبیر کل سازمان ملل هستم. دراینمدت،کمتر شخصیت سیاسی و رئیس جمهوری هست که وی را ندیده و با او گفتگو نکرده باشم، ولی تاکنون شخصیتی سیاستمدارتر و هوشیارتر از رئیس جمهور شما ندیدم!))(54) و...فصل چهارم: مقام معظم رهبری در نگاه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)به یقین گلی را که در بوستان امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) پرورش یافته کسی بهتر از باغبان نمی شناسد و عطر کلام او گوارا تر خواهد بود.سیره و روش امام بزرگوار در این بوده که ویژگی های اشخاص را در زمان حیاتشان به ندرت بازگو می کردنداما در مورد معظم له برجستگی ها و ویژگی هایی را بر شمردند که بعضی از آنها را در مورد احدی بکار نبردند.این تعابیر برای کسی که حسن تدبیر داشته باشدگویای بسیاری از حقایق است . اکنون به ذکر برخی از این تعابیر می پردازیم .
عالم به دین وسیاست
(( خداوند متعال برما منّت نهاد تا افکارعمومی را برای انتخاب رئیس جمهوری متعهد و مبارز و در خط مستقیم اسلام و عالم به دین وسیاست هدایت فرمود...(55)
متفکر و دانشمند
اینجانب با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقای سیّد علی خامنه ای (ایّده الله تعالی) رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم.))(56)
شایسته در علم وعمل
حضرت حجة الاسلام و سید الاعلام آقای حاج سیّد علی خامنه ای(دامت افاضاته)(( جنابعلی که بحمد الله به حسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعه تهران منصوب می باشید...)) (57)
فهیم و صالح
(( البته باید اشخاصی هم که گوینده هستند بیایند در دانشگاه و من پیشنهاد می کنم که آقای آقا سیّد علی آقا بیایند. شما ممکن است بروید پیش ایشان، از قول من بگویید ایشان بیایند به جای آقای مطهری بسیار خوب است. ایشان فهیم است می تواند صحبت کند... من آقا سیّد علی آقا را صالح می دانم.))(58)نکته ای که قابل توجه است، جمع اوصاف یاد شده در ایشان است که شخصیت ایشان را ممتاز کرده و جمع اوصافی چون علم ،تقوا ، سیاست وفهم دین و...گواه این امتیاز است.
فرزند امام
((...من آقای خامنه ای را بزرگش کردم...))(59)
برادروبازوی توانا
((جناب عالی رایکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسایل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می کنیدمی دانم.))(60)
فردی نادر همچون خورشید
«و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی، از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می دهید».(61)لازم به ذکر است که آیت الله العظمی بهاءالدینی(رحمة الله علیه) هم چنین تعبیری را در مورد ایشان دارند. حجت الاسلام حیدری کاشانی می فرمود: در یکی از سفر های مقام معظم رهبری به قم، معظم له به منزل آیت الله بهاءالدینی(رحمة الله علیه)تشریف بردندوبا ایشان دیدار کردند. روز بعد بنده به اتفاق یکی از دوستان به محضر آن عارف پاک رسیدیم و از ایشان پرسیدیم: آیا دیروز مقام معظم رهبری به اینجا آمده بودند؟ آقا در پاسخ فرمودند:(( بله چند دقیقه خورشید اینجا تابید و رفت. او چون خورشید دارای خیر و برکات است.))(62)
مشاور امام
((برای تشکیل شورای عالی دفاع ملی بر مبنای اصل یکصدوده قانون اساسی جمهوری اسلامی جنابعالی به عنوان مشاور از قِبَل اینجانب منصوب می شوید.))(63)همگان داستان حضرت موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام) را شنیده ایم که به پروردگار متعال فرمود:«واجعَل لی وزیراً من اهلی، هارون اخی،واشدُد به اَزری واشرِکهُ فی امری»(64)و همچنین می دانیم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) حضرت امیر المومنین(علیه السلام) را از سنین کودکی سرپرستی کردندو در پی آن به برادری و جانشینی خود منصوب نمودندو فرمودند:« انت بمنزلة هارون من موسی الا اَنّه لانبیّ بعدی »(65)حال به زمانی می آییم که رهبری امّت اسلامی به عهده ولایت فقیه است. ابتدا دید امام در مورد ولایت فقیه را از دید می گذرانیم:((قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک وتعالی درست کرده است همان ولایت رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) است.))(66) ودر جای دیگر می فرمایند:((همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمّه (صلوات الله علیهم) در تدارک بسیج سپاه، تعیین ولاة و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است. منتهی شخص معینی نیست، روی عنوان عالم عادل است.وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم و ائمّه(صلوات الله علیهم) داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمّه(علیهم السلام) و رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) است زیرا اینجا صحبت از مقام نیست بلکه صحبت از وظیفه است... همان ولایتی را که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) در امر اداره جامعه داشت دارا می باشدو بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.(66))حضرت امام(رضوان الله تعالی علیه) در سال 1360 ایشان را به عنوان فرزند خود معرفی کرده وشش سال بعداز ایشان تعبیر به برادر می کنندوایشان را از بازوهای انقلاب می دانند.اکنون چند سوال مطرح است وآن اینکه آیا می توان(با آن دقت و ظرافت امام عزیز) تعبیرایشان راجع به مقام عظمای ولایت را بی دلیل دانست؟براستی چرا حضرت امام(رضوان الله تعالی علیه) اینگونه تعبیراتی در مورد ایشان بکار بردند؟آیا ذکر اوصاف گوناگون و برادری و بازوی تواناو... از سوی امام عزیزحاکی ازجانشینی معظم له نیست؟آیاجز بازوی توانا و یاور امام،کسی می تواند بار سنگین انقلاب اسلامی را بردارد؟اینها سوالاتی است که جوابش در همین نزدیکی هاست و با تفکّر و تامّل به آن خواهیم رسید، جواب هایی که هرکدام قسمتی از راه را هموارمی سازد....
مربی مسلمین جهان
((...به کسی سوء قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح وسداد در گوش مسلمین جهان طنین انداز است.))(67)
راهنمای دلسوز انقلاب و معلمی در محراب
((ایشان باسوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم و خاندان حسین بن علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه ی جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه وجماعات وراهنمایی دلسوز درصحنه انقلاب می باشید میزان تفکر سیاسی و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند.))(68)
سازش ناپذیر با کفر و طرفدار قشر مستضعف
((ایشان به همان نحو که تاکنون خدمتگذار اسلام و طرفدار قشر مستضعف و به حکم قرآن« اشداء علی الکفار رحماء بینهم»(69) بوده اند از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند که انشاء الله نمی نمایند.))(70) حضرت امام(رضوان الله تعالی علیه) علاوه بر سخنان یاد شده صراحتاً نام ایشان را برده و ایشان راشایسته رهبری دانسته اندکه ذیلاً چند مورد حکایت می شود:
حا ج سید احمد خمینی(رحمة الله علیه) نقل می کردند:
وقتی که آیت الله خامنه ای در سفر کره شمالی بودند ، امام گزارش های سفر را از تلویزیون می دیدند؛ آن منظره دیدار از کره ، استقبال مردم و یا سخنرانی ومذاکرات ایشان در آن سفر ، خیلی برایشان جالب بود وفرموده بودند: «الحق ایشان شایستگی رهبری را دارند.» این کلام امام امّت، برگرفته از الهامات الهی و غیبی حق تعالی بود. امروز ایشان حقیقتاً رهبر شایسته ای هستند.(71) ((ما در تمام جایی که امام تردد می کرد،سخنرانی می کرد و... یک میکروفون های ریزی و یک کلید شصتی قرار داده بودیم تا هروقت حال ایشان نامساعد شد(این اواخر حال ایشان نامساعد بود) یکی ازاین کلیدها را فشار دهند تا من و دکتر طباطبایی سریع بدویم به سمت اتاق.من در اتاق خودمان دراز کشیده بودم، ساعت 7 شب ناگهان زنگ به صدا درآمد.من با سرعت به سمت اتاق امام رفتم و فکر کردم خدای ناکرده ایشان سکته کرده، امام چمباتمه زده بود و دو دستشان به زانویشان و نگاه به تلویزیون می کرد. من به هیچ وجه حواسم به تلویزیون نبود. گفتم: آقا،ایشان سریع گفتند:احمد بشین، احمد بشین. من نشستم و دیدم اخبار دارد دیدار آقای خامنه ای بایکی از مسئولان خارجی(رهبر کره شمالی) را نشان می دهد. گفتند: نگذارید دیر بشه، چند بار به شما و آقای هاشمی گفتم. ایشان رو مطرح کنید، این عظمت روکه آدم می بینه کیف می کنه. همین که عصایشان را بلند می کند،عظمت اسلام رو می بینم.))(72)
یکی از محافظین مقام معظم رهبری(مد الظله العالی)
در هیچ برخوردی ندیدم که امام خمینی تمام قدجلوی ایشان بلند نشود و به طرفشان نرود. ولی برای هیچ کس ندیدم که این طوربرخورد کند، البته بسیار نادر بودند در مقایسه با رفتاری که با شخصیت های دولتی، هیات دولت و... امام تنها با آقای خامنه ای اینگونه برخورد می کردو با ایشان باز برخورد می کرد.(73)
دختر گرامی حضرت امام (رحمة الله علیه) :
((من مدتها قبل از برکناری قائم مقام رهبری شخصاً از محضر امام درباره رهبری پرسیدم و ایشان از آیت الله خامنه ای نام بردند و پرسیدم که آیا شرط مرجعیت و اعلمیت در رهبری لازم نیست، ایشان نفی کردند و از مراتب علمی ایشان پرسیدم و صریحاً فرمودند که: ایشان اجتهادی را که برای ولی فقیه لازم است ، دارد.))(74) حاج سید احمد در مورد مقام معظم رهبری اینچنین فرمودند:(( هرکس بگوید که اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیت الله خامنه ای است در خط آمریکا است. ماسرباز تحت امر رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم و بر ما واجب است که از فرمانده خود اطاعت کنیم.))(75) درجلسه ای که با حضور سران سه قوه برگزار شده بودسخن به جایی می رسد که می گویندما بعداً با قانون اساسی مشکل خواهیم داشت زیرا ممکن است خلأ رهبری پیش بیاید.امام (رضوان الله تعالی علیه)درجواب می فرمایند: ((خلأ رهبری پیش نمی آید وشما آدم دارید.)) سوال کردند چه کسی؟ ایشان درحضور (آیت الله خامنه ای) می فرمایند: ((این آقای خامنه ای))(76)

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده