پاسخ به شسبهات وهابیت در مورد بقیع

 

شبهات وهابیت در مورد امامان مدفون در بقیع

یکی از شبهات وهابیت در مورد امامان مدفون در بقیع بیان جمله ی زیر است، که در ادامه به آن پاسخ می دهیم.
« اهل بیت پیامبر (ص) مدفون در بقیع ، تنها محدود به چهار امام نیستند ، بلکه همسران ، دختران ، عمو ، عمه و پسر پیامبر (ص) نیز ، جزء اهل بیت ایشان ، هستند.»

پاسخ به شبهات وهابیت در مورد ائمه مدفون در بقیع

این پرسش و شبهه ، متشکل از دو مطلب است :
۱) همه اهل بیت پیامبر (ص) ، در بقیع دفن اند ؛
۲) همسران ، دختران ، عمو ، عمه و پسر پیامبر (ص) نیز جزء اهل بیت او هستند .

پاسخ به بخش اول شبهه وهابیت پیرامون امامان مدفون در بقیع

در پاسخ به بخش ۱ ، چند نکته قابل توجه است :

الف) برخی افراد که به اجماع شیعه و سنی ، از اهل بیت هستند ، در بقیع مدفون نیستند . مانند امیر مؤمنان (ع) ، امام حسین (ع) و سایر امامان همچون ؛ امام رضا ، امام جواد ، امام هادی و امام عسکری (ع) .

ب) برخی از افرادی که اهل سنت  ، آنها را جزء اهل بیت پیامبر (ص) می دانند نیز ، در بقیع مدفون نیستند ؛ همچون ام المؤمنین حضرت خدیجه (س) و پسر یا پسران پیامبر (ص) ، قاسم ، طیب و طاهر که در قبرستان ابوطالب ، در مکه مدفون اند .

ج) محل دفن حضرت زهرا (ع) نیز – که اجماعاً از اهل بیت است – مخفی است ( در این‌ باره ، بیشتر توضیح داده خواهد شد ) .

پاسخ به بخش دوم شبهه وهابیون درباره امامان مدفون در بقیع

در خصوص بخش ۲ ، این سوال مطرح است که اهل بیت پیامبر (ص) چه کسانی هستند؟

الف) از راه های گوناگونی می توان به جواب این پرسش رسید ؛ یکی از آن ها آیه ی « تطهیر » است . خداوند در این آیه می فرماید :

« إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً » ( احزاب : ۳۳ )
خداوند اراده کرده است که فقط از شما اهل بیت ، هر گونه پلیدی را بزاید و شما را کاملا پاک گرداند .

در این زمینه نکاتی قابل توجه است :

یک – طبق این آیه ، اهل بیت (ع) معصوم اند . بنابراین ، کسانی که به اجماع شیعه و سنی ، معصوم نباشند را شامل نمی شود . از جمله یکی از همسران پیامبر (ص) ، که علیه خلیفه شرعی و قانونی پیامبر (ص) وارد جنگ شد و باعث به هدر رفتن خون هزاران مسلمان بی گناه گردید .

حال ، چگونه این شخص می تواند معصوم باشد ؟ بنابراین ، برخی از همسران پیامبر (ص) ، مسلماً جزء اهل بیت نیستند .

دو – به طور قطع ، مخاطب این آیه ، همسران پیامبر (ص) نیستند . به ویژه که قبل و بعد این بخش از آیه ، که خطاب به همسران پیامبر (ص) است ، ضمایر همه مؤنث بود و یکباره سیاق عوض شد و ضمایر تبدیل به مذکر شدند .

در واقع در این آیه ، نوعی مقایسه صورت گرفته است . مقایسه ای بین همسران پیامبر (ص) که دعوت به تقوا و . . . ، شده اند و اهل بیت (ع) که نه تنها دارای حقیقت تقوا هستند ، بلکه مطهر مطلق و معصوم اند .

سه – اراده ی مذکور در این آیه ، اراده ی تشریعی نیست ؛ زیرا خداوند بر حسب اراده ی تشریعی ، طهارت همه ی بندگان خود را می خواهد . بنابراین ، در اینجا اراده ، تکوینی است و غیر از خمس طیبه (ع) ، دیگر وابستگان پیامبر (ص) ، از این موهبت الهی برخوردار نبودند .

ب) در روایت ها ، به صراحت بیان شده که همسران پیامبر (ص) ، جزء اهل بیت نیستند ؛ حال چه رسد به عمو و عمه و مانند آن . در ادامه برخی از روایت های معتبر اهل سنت ، نقل می شود .

یک – ترمذی به سند خود از عمر بن ابی سلمه ، نقل می کند ؛ هنگامی که آیه « تطهیر » در خانه ام سلمه بر پیامبر (ص) نازل شد ، فاطمه و حسن و حسین (ع) را دعوت کرد و روی آنها کسائی کشید .

علی نیز ، پشت سرش بود آن گاه کسا را روی همه کشید و گفت :
« پروردگارا اینان اهل بیت من هستند ، رجس و پلیدی را از آنان دور کن و پاکشان گردان » . ام سلمه عرض کرد :« ای پیامبر خدا آیا من هم با آنانم ؟ »

حضرت فرمود : « تو در جایگاه خود هستی ، تو بر خیری » ( یعنی گرچه تو جایگاه ویژه ای داری ولی از اهل بیت نیستی ) . ملاحظه می شود که پیامبر (ص) ، ام سلمه را با آن که از زنان با شخصیت و خوب حضرت بود ، از اهل بیت نمی داند .

دو – احمد در مسند خود از ام سلمه نقل کرده است: پیامبر (ص) در حجره او بود که فاطمه (س) با ظرفی از آب گوشت ، بر پیامبر (ص) وارد شد.

پیامبر (ص) به او فرمود : « همسر و دو فرزندت را نیز ، دعوت کن » ام سلمه می گوید : « من در حجره نماز می خواندم . در این هنگام آیه « إِنَّما یُرِیدُ اللهُ . . . » بر پیامبر (ص) نازل شد .

سپس پیامبر (ص) ، گوشه ی کسا را گرفت و روی همه کشید . آن گاه دستانش را به آسمان بلند کرد و گفت : خدایا اینان اهل بیت من و از خواص من هستند ، رجس و پلیدی را از آنها دور کن و پاکشان گردان »

ام سلمه گوید به پیامبر خدا (ص) عرض کردم : « آیا من با شما هستم ؟ » فرمود : « تو بر خیری ، تو بر خیری ( یعنی تو خوبی ولی از اهل بیت نیستی ) . »

ملاحظه می شود که پیامبر (ص) ، برای آنکه مصداق اهل بیت بر همگان آشکار شود ، نخست آنها را در زیر پارچه ای گرد می آورد که دیگر شبهه ای برای کسی باقی نماند .

دوم ، با آنکه آیه ، در حجره ام سلمه نازل شد و همچنین این کار را پیامبر (ص) در آنجا انجام داد ، ولی با این حال ام سلمه را در زیر کسا جای نمی دهد .

سوم، با آنکه ام سلمه از پیامبر (ص) تقاضا می کند ، اما ایشان به او می فرماید : « تو در جایگاه خود هستی ولی از اهل بیت نیستی » . اگر همسران پیامبر (ص) از اهل بیت بودند پس ، باید ام سلمه را همچون بقیه ، در زیر کسا جای می داد .

سه – در روایت های دیگر ، پیامبر (ص) سایر همسران خود همچون ، زینب ، عایشه و . . . را نیز ، از اهل بیت خارج می داند .

چهار – پیامبر (ص) ، برای مشتبه نشدن مصداق اهل بیت برای مردم ، هر روز مدت شش ماه ، به خانه ی حضرت زهرا (س) می رفت و آنها را با نام « اهل بیت » ، صدا می زد .

در اینجا به نقل یک حدیث از صحیح ترمذی ، بسنده می کنیم ؛ ترمذی به سند خود از انس بن مالک نقل می کند : پیامبر خدا (ص) تا شش ماه هنگام رفتن به نماز صبح  ، به در خانه فاطمه (س) می آمد و دست بر در می گذاشت و می فرمود :

الصَّلاة یا أَهل البَیت « إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً »

پیشنهاد می شود مقاله علاقه خلیفه دوم به خاندان پیامبر (ص) را نیز مطالعه نمایید.

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده