قاعده سنت قسمت هفتم : ویژگی های سنت الهی3

3. سنن الهی مربوط به فعل پروردگار است

ذات سنن هم در مورد فعل خداست که خدا چطوری عالم را اداره می کنه اداره کردن عالم مال ذات خدا نیست فعل خداست لذا سنن مربوط به فعل است آیاتش را می خوانم می بینید مدرک روایات را بررسی کردیم خودش مشخص میشه چهارم که با دلم می خواد بهش دقت کنید پارسال اولین قاعده ای که مطرح کردیم همین قاعده بود قاعده سنت از امهات قواعد است بعضی از قاعده ها ازش قاعده دیگری استخراج نمی شه ولی بعضی از قواعد خیلی از درونش قائده زائیده میشه اگه یادتون باشه خیلی آثار داشت و خیلی از شکمش قائده بیرون می آمد چه بود قاعده ملکیت قاعده لا ینال عهد الظالم خیلی چیزهای دیگر ازش استخراج می شد سومین قاعده که خیلی استفاده می شد قاعده مشیت بود این قاعده حرکت و زوجیت چیز دیگری ازش استخراج نمی شد از جمله قواعدی که مادر تمام قواعد است همین قاعده سنت است مثلا اگر ما بخواهیم برای تمام قواعد یک قاعده کلی که شامل همه بشه در نظر بگیریم قاعده سنت است مثلا فرض کنید ما یه قاعده ای به نام قاعده مسیر کسی یادش هست گفتیم که قاعده مسیر سرنوشت انسان به دست خود انسان است اما چطور به دست انسان است لذا ما میگیم که قاعده سنت از امهات قواعد است اما در مورد خیلی از مواردی که قاعده سنت بر ما اثر دارد ما اجازه بدید اصل قاعده منتهی بعضی اوقات مباحث با هم قاطی میشه من اگر بخواهم قاعده را توضیح بدم باید واضح های قاعده را هم توضیح بدم من مدرک قاعده را نگم شما نمی تونید مدرک را بگم بعد برگردم قاعده را توضیح بدم فعلا چهار  مسئله در در نظر داشته باشید که خداوند در اداره عالم یه شیوه و سننی دارد که این سنتها تغیر ندارد تامین ندارد و این صحبتها  را قواعد دیگری ازش استخراج اما مدرک بعد بسیار از آیات قرآن مدرک قاعده هستند تعدادش خیلی زیاده من اگر بخواهم مدرک قاعده را بگم باید فقط من سه چهار تاش را عرض می کنم مابقی را خودتون مطالعه کنید در سوره فاتح آیه 43 می فرماید استکبار فی الارض گناهانی که کردند بخاطر مکر و استکبار بوده ولا المکر کسی که مکر کنه آثار مکر برمی گرده به خودش آیا اینها انتظار دارند که غیر از شیوه و سنتی که امت خودشون بوده فلن تجد لسنت الله تقدیرا و لن تجد لسنت الله تحویلا در یک آیه 43 یکی از سنتهای الهی که مکر و السیئ تعبیر ببینید الا باهله این نیرنگ ها فقط دامن اهلش را می گیرد یعنی هر کس نیرنگ کرد ضرر خودش را می بینه و این چون سنتی بوده که در اقوام پیشین بوده و شما هم که توقع ندارید که یه اتفاق دیگری بی افتاده شما فکر کردید خداوند خلق کرده تبدیل هواپیما شده انسان واحد است قانون واحد به همین دلیل لسنت الله تبدیلا فقط مدرک را عرض کنم در سوره اسراء از آیه 73تا 77 توضیح میده که اینها می خواستند تو را فریب بدهند و من کمک تو کردم و اینها می خواستند که تو را از شهر خارج کنند  از موقعیتی که دراری بندازند و در آیه 77 می فرماید سنته من قد ارسلنا یعنی اون سنت ما در مورد کسانی است که پیش از تو فرستادیم لا تجد لا تحویلا این جا می گه لن برای نفی امر است سوره احزاب از آیه 60 تا 62 داستان منافقین را میگه و نوع برخورد با منافقین را مطرح می کنه بعد میگه سنته الله الذی خلوا من قبل یعنی آنچه که گفتیم سنت خداست این سنت خداست قبل از این بودند و گذشتند و آیه 68 سوره احزاب در سوره فتح در مورد کسانی که با پیغمبر خدا مقاتله می کنند صحبت می کنه و قاتلهم الذین فرار می کنن لا ولی و لا نصیرا ما کمکشون نمی کنیم و ولایت آنها را قبول نمی کنیم سنته الله التی این سنت خدا بوده در مورد امتهای که قبلا بودند تمام شدند و لن تجد لسنته الله تبدیلا اون چهار مورد در قرآن است آیه 22و 23 سوره فتح و بسیار آیات دیگر که صحبت می کنه و میگه که خداوند سنت دارد یک و سنت خداوند قابل تغیر و تحویل نیست فقط مخصوص شما نیست و مال امتهای قبلی بوده و شما قبل از شما هم هست و البته یک مورد پنجم کل آیاتی که صفات فعلیه خداوند را بیان می کند مثلا خداوند می فرماید غفور و رحیم مثلا می فرماید خداوند تواب است اینها چی را بیان می کنه برای شما داره سنت را توضیح میده لذا خیلی از آیات قرآن و مجموعه زیادی از آیات قرآن سنن الهی را بیان می کنند و میگه خدا ان الله تواب الرحیم توابیت یه عمل که خدا انجام می ده  و همیشه تکرار میشه البته از صفات ثبوتیه خداوند به الزامی می شود بعضی از صحبتهای الهی را استخراج کرد اما اون صفاتی که اسمائی رابطه مستقیم با الهی دارند

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده