شهید حاج علی بیطرفان

 

شهید حاج علی بیطرفان فرزند رمضان در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۳۲ در خانواده ای مذهبی در قم به دنیا آمد.

تولد وی از الطاف خداوند بود که او را پس از چندین فرزند که قبل از رسیدن به حد رشد از دنیا می‌رفتند به پدر و مادرش عطا فرمود.

از ازدواج والدینش چند سال گذشته بود ولی هنوز فرزندی نداشتند. موضوع را خدمت آیت الله العظمی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید مطرح کردند. ایشان توصیه فرمودند که در شب ولادت حضرت صدیقه طاهره جمعی از طلاب علوم دینی را اطعام کند و سپس متوسل شود به برترین بانوی دنیا و عقبی حضرت فاطمه زهرا، چنین می‌کنند و یک سال بعد در شب میلاد ام ابی‌ها خداوند علی را به آن‌ها عطا فرمود.

شهید بزرگوار حاج علی بیطرفان از دوران جوانی فردی مومن و متعهد بود و به تحصیل علم و معرفت علاقه زیادی نشان می‌داد و به همین جهت به تحصیل خویش ادامه داد تا بتواند شغل معلمی را که شغل انبیاست برگزیند لذا با پایان تحصیلات متوسطه و خدمت سربازی، در سال ۵۳ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در دبستان امیرکبیر به تدریس مشغول شد.

این شهید عزیز همزمان با کار معلمی به تحصیل در مقطع کارشناسی پرداخت و در سال ۵۷ موفق به اخذ کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران گردید و در همان سال به معاونت مدرسه راهنمایی امیرکبیر منصوب شد.

وی با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان معلم راهنما و سپس نماینده آموزش و پرورش در بخش خلجستان مشغول به کار شد. در سال ۶۲ با سمت معاون اداری و مالی در اداره مرکزی آموزش و پرورش قم اشتغال یافت و سپس مسئولیت ریاست آموزش و پرورش منطقه ۲ را به عهده گرفت و تا زمان شهادت در این سمت باقی بود.

شهید بیطرفان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در برپایی و حضور در راهپیمایی‌ها و تشکیل جلسات سخنرانی و آموزش جوانان برای مبارزه و نیز رساندن پیام‌های امام خمینی به علاقه‌مندان و دوستداران ایشان فعال بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) در این نهاد مقدس به فعالیت پرداخت و ضمن همکاری با شورای جهاد قم مسئولیت جهاد سازندگی بخش کهک قم را به عهده داشت.

با تشکیل سپاه پاسداران همکاری نزدیکی با سپاه داشت و در شناسایی و معرفی افراد متعهد به این نهاد مقدس نقش بسزایی ایفا می کرد.

با شروع جنگ تحمیلی با این عقیده که دفاع از حریم حکومت اسلامی تحت رهبری ولایت فقیه یک واجب شرعی است شرکت در این جهاد را برای خود توفیق بزرگ از ناحیه خداوند متعال می‌دانست لذا هم خود در جبهه حضور پیدا می‌کرد.

این شهید عزیز هم در پشت جبهه در تشویق دوستان و همکاران برای عزیمت به جبهه و نیز جمع آوری کمک‌های مردمی برای تقویت رزمندگان و پشتیبانی جبهه‌ها بسیار فعال بوده و همیشه به این نکته فکر می‌کرد که نکند جنگ تمام شود و من از فیض شهادت محروم گردم.

شهید بیطرفان علی رغم مسئولیت‌هایی که در شهر داشت در چهار نوبت در سال‌های ۶۱, ۶۳، ۶۴ و ۶۵ در جبهه‌ها حضور یافت و سرانجام در تاریخ ۲۳ دیماه ۶۵ در منطقه شلمچه به آرزوی دیرینه‌ی خود رسید و توفیق شهادت در راه خداوند را کسب کرد.

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده