معناي قرآني استکبار چيست ؟ و از ديدگاه اسلام چطور بايد با آن برخورد کرد؟

 

 


:پرسش:

معناي قرآني استکبار چيست ؟ و از ديدگاه اسلام چطور بايد با آن برخورد کرد؟
قسمت دوم

:پاسخ:

3. :pushpin:در قرآن ضمن تأکيد بر برادري مؤمنان با همديگر به آنان امر شده است که ميان برادران خود سازش برقرار کنند و مي فرمايد: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَ أَخَوَيْکُمْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون»؛ «مؤمنان برادر يکديگرند. پس دو برادر خود را صلح و آشتي دهيد و تقواي الهي پيشه کنيد، باشد که مشمول رحمت شويد.»

☘اسلام وحدت را از جمع مسلمانان نيز فراتر برده، از اهل کتاب خواسته است تا به همراه مسلمانان، حول اصل مشترک توحيد و نفي شرک گرد آيند.

4. :pushpin:یرخورد تهاجمي با استکبار
در قرآن آمده است که «اَلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقَاتِلُونَ فيِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ کَفَرُواْ يُقَاتِلُونَ فيِ سَبِيلِ الطَّغُوتِ فَقَاتِلُواْ أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَنِ إِنَّ کَيْدَ الشَّيْطَانِ کَانَ ضَعِيفًا»؛ «کساني که ايمان دارند، در راه خدا پيکار مي کنند و آنها که کافرند، در راه طاغوت (بت و افراد طغيانگر)؛ پس شما با ياران شيطان پيکار کنيد؛ زيرا نقشه شيطان، ضعيف است.»

:boom:مستکبر، همانند آن حيواني است که هرگاه به او حمله کني، عقب مي نشيند و هرگاه بگريزي، در پي ات مي دود. وجود اين روحيه در مستکبران اقتضا مي کند که مردم مستضعف، همواره در برابر آنان، موضعي تهاجمي اختيار کنند تا آنان زمينه پيشروي نيابند.

5.:pushpin: تحقير و شکستن شکوه دروغين مستکبران
«... يَاقَوْمِ إِن کاَنَ کَبُرَ عَلَيْکمُ مَّقَامِي وَ تَذْکِيرِي بَِايَاتِ اللَّهِ فَعَليَ اللَّهِ تَوَکَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَکُمْ وَ شُرَکاَءَکُمْ ثُمَّ لَا يَکُنْ أَمْرُکُمْ عَلَيْکُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَيَّ وَ لَا تُنظِرُون»؛ «... اي قوم من! اگر مقام و يادآوري من به آيات الهي بر شما سنگين است [هر کار از دستتان ساخته است، بکنيد]، من بر خدا توکل کرده ام، فکر و قوه و قدرت خود و خدايانتان را يک جا گرد آوريد تا هيچ چيز بر شما پوشيده نماند. پس اگر مي توانيد به حيات من پايان دهيد و هيچ مهلتم ندهيد.»

☘انسان کم ظرفيت و فاقد شخصيت، هنگامي که همه چيز بر وفق مراد او بشود، دچار غرور مي شود و طغيان و سرکشي را آغاز مي کند که نخستين مرحله اش، مرحله برتري جويي و استکبار بر ديگران است

:boom:اين آيه، سخن حضرت نوح عليه السلام در مقابل قوم سرکش و متکبر خويش است و لحن آن، شامل تحقيرآميزترين گونه برخورد با آنان مي باشد. آن حضرت مي فرمايد که همگي شما با خدايانتان متحد شويد و بر من هيچ ترحم نکنيد و اگر مي توانيد جان مرا بگيريد وخود را راحت کنيد؛ ولي بدانيد که من به پشتيبان قادر و توانايم تکيه کرده ام و از شما هراسي ندارم.


 

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده