منظور از «ولدان» در آیات سوره مبارکه واقعه چیست ؟

 

 



منظور از «ولدان» در آیات سوره مبارکه واقعه چیست ؟

پاسخ:

ابتدا به برخی آیات مرتبط اشاره می شود:

«وَ يَطُوفُ‏ عَلَيْهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَكْنُونٌ»؛ و پيوسته بر گردشان نوجوانانى براى (خدمت) آنان گردش مى ‏كنند كه همچون مرواريدهاى درون صدفند!(1)

«يَطُوفُ‏ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ»؛ نوجوانانى جاودان (در شكوه و طراوت) پيوسته گرداگرد آنان مى ‏گردند.(2)

:«وَ يَطُوفُ‏ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً»؛ و بر گردشان (براى پذيرايى) نوجوانانى جاودانى مى ‏گردند كه هر گاه آنها را ببينى گمان مى ‏كنى مرواريد پراكنده ‏اند!(3)

بررسی لغوی:
«وَلِيد» به معناى خادم و كودک است و جمع آن «ولدان» می باشد.
مراد از «ولدان»، خدمتكاران بهشت ‏هستند و اطلاق «ولدان» روشن می كند كه همه تازه جوان هستند.(4)
«غلام»؛ جوانی كه تازه سبيلش روئيده.(5)
«الغُلَام»؛ كودک و جوانى كه صورتش، تازه موى و سبيل برآورده.(6)
«غلام» در لغت به معنای خدمتگزار و «غلمان» جمع غلام است.(7)

☘بیان تفسیری:
این آیه در مقام توصیف خدمتگزاران بهشتی است.
بهشتیان دارای چنان مقامی هستند که حتی خدمتگزاران آن ها، افراد معمولی نیستند و از نظر زیبایی همانند مرواریدهای درون صدف هستند.

✍بنابر این:
ظاهر این آیه آن است که پسران زیبای بهشتی فقط برای خدمتگزاری بهشتیان آفریده شده اند ...
نکته: در بهشت، همه چیز در اوج کمال است. چیزی که در دنیا به عنوان رذیله و زشتی محسوب می شود، هیچگاه در بهشت وجود ندارد.

پاسخگو : علی فخری 

_____________
(1) طور/ 24.
(2) واقعه/ 17.
(3) انسان/ 19.
(4) قرشی، قاموس قرآن، ج 7، ص 244.
(5) همان، ج ‏5، ص 119.
(6) راغب، مفردات ألفاظ القرآن، ص 613.
(7) ابن منظور، لسان العرب، ج 12، ص 440.
 

نظر بدهید
انتقاد و پیشنهاد
پیام به ریاست شورا

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش